Fenomena Gelombang Saling-Silang di Laut


Gambar yang luar biasa diatas diambil di Île de Re lepas pantai barat Perancis di dekat La Rochelle, ini adalah demonstrasi yang indah dari fenomena alam yang dikenali sebagai Cross Sea - yang boleh dijelaskan dengan sedikit fizik dan matematik.

Pola aneh di laut ini adalah apa yang terjadi ketika dua sistem gelombang saling silang dengan sudut hampir tegak lurus satu dengan yang lain. Hal ini boleh terjadi apabila gelombang yang dihasilkan oleh satu sistem cuaca bertembung dengan gelombang yang dihasilkan oleh sistem cuaca lain, biasanya di tempat yang jauh dari kedua sistem cuaca.


Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Gelombang dapat melakukan perjalanan beribu-ribu kilometer di atas permukaan air. Bahkan pada hari-hari paling tenang, badai mengamuk di tempat lain di laut mencipta gelombang rolling yang bergolek jauh dari badai dan menyapu pantai di negeri jauh. Ini disebut Swell, yang berbeza daripada gelombang laut yang dicipta oleh angin tempatan.


Istilah lain untuk gelombang angin yang dihasilkan dan dipengaruhi oleh angin tempatan adalah wind sea. Semua swell berawal sebagai wind sea, tapi setelah beberapa ketika angin berhenti bertiup dan gelombang terus melakukan perjalanan di mana ia tidak lagi dihasilkan atau secara ketara dipengaruhi oleh angin tempatan pada masa itu. Maka menjadi swell. Ketika dua swell yang datang dari dua arah yang berbeza bertembung, kita mendapatkan cross seas (silang laut), yaitu apa yang terjadi di gambar-gambar ini.


Gambar di atas adalah sangat unik, tapi cross sea sebenarnya lebih umum terjadi daripada yang anda jangkakan. Gelombang laut dan satu atau lebih sistem gelombang swell sering hadir pada masa yang sama. Namun, mereka mungkin akan sukar untuk dibezakan jika sudut antara arah pendekatan mereka dangkal, dalam hal ini mereka mungkin muncul dari arah yang sama. Selain itu, semakin jauh swell bergolek ia secara beransur-ansur kehilangan tenaga. Seiring gelombang swell semakin menjauh, puncak gelombangnya menjadi pipih dan bulat dan permukaannya halus. Dalam keadaan seperti itu swell mungkin akan sukar untuk dilihat.


Alasan lain mengapa cross sea berbentuk petak-petak sempurna seperti dalam gambar-gambar ini jarang kelihatan adalah kerana adanya angin tempatan yang kuat yang menghasilkan gelombang angin di atas swell. Angin ini boleh bertiup dari arah manapun dan mempunyai potensi untuk memecahkan bentuk yang terdefinisikan dengan baik dan berjalan dari swell.


Sebuah cross sea hanya dapat dilihat dari jauh atau dari udara. Mereka tidak mudah terlihat dari pantai. Berikut adalah beberapa contoh yang berjaya dikumpulkan dari internet.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Fenomena Gelombang Saling-Silang di Laut"

Post a Comment