Runtuhan Kota Rom di Afrika


Runtuhan Timgad atau juga disebut Tamugadhi, terletak di lereng Aures Massif, sekitar 35 km sebelah timur dari kota Batna, di yang saat ini adalah wilayah Algeria. Dibina hampir 2,000 tahun yang lalu, oleh Maharaja Rom Trajan, kota ini diletakkan dalam ketepatan besar dan merupakan salah satu contoh yang terawet terbaik dari perancangan tata kota (grid plan) yang digunakan oleh para perancang bandar Rom kuno.


Grid plan merupakan sistem pola jalan bersudut siku atau grid, pada bandar dengan di mana bahagian-bahagian bandar itu dibahagikan sedemikian rupa menjadi blok-blok empat persegi panjang dengan jalan-jalan yang selari. Jalan-jalan di dalamnya dengan demikian menjadi tegak lurus satu sama lain.


Kota ini pada asalnya ditubuhkan sebagai tanah jajahan tentera oleh Maharaja Trajan sekitar tahun 100 M, dimaksudkan sebagai benteng pertahanan melawan suku Berber pergunungan Aures di dekatnya. Warga kota sebahagian besar adalah veteran Parthian dari tentera Romawi yang dihadiahi tanah sebagai ganjaran dari pengabdian mereka.


Reka bentuk asli bandar adalah persegi sempurna, 355 meter panjangnya di setiap sisi, dengan reka bentuk orthogonal dipertegas oleh jalan Decumanus maximus (orientasi timur-barat) dan jalan cardo yang (orientasi utara-selatan) sisi-sisinya terdapat tiang-tiang Korintus. Rencananya adalah untuk memberikan ruang bagi 15,000 penduduk, namun bandar dengan cepat melebihi jumlah itu dan tumpah di luar grid orthogonal dengan cara yang lebih longgar tapi terancang. Bandar ini tumbuh untuk 300 tahun ke depan dan batas-batas baru ditambah ke rancangan asal yang mengarah ke empat kali ganda daripada saiz asal.


Selama abad kedua dan ketiga, bandar menikmati kewujudan damai. Letaknya yang sempurna di kepala Oued el-Abiod dan persimpangan penting, memberikan Romawi kawalan terhadap salah satu akses utama menuju Aures Mountains, dan dengan itu juga akses ke dan dari Sahara. Bermula dari abad ke-3, bandar itu menjadi pusat kegiatan Kristian, dan pusat Donatis di abad ke-4. Timgad mula mengalami penurunan selepas pencerobohan Vandal di abad ke-5 dan seterusnya diserang oleh kaum Berber.


Bandar ini dihidupkan kembali pada abad ke-6 di bawah Maharaja Justinian, Bizantium. Sebuah benteng dibina di luar bandar asli dan banyak blok bangunan Rom sebelumnya yang digunakan kembali. Tapi kota ini jatuh sekali lagi oleh pencerobohan Arab di abad ke-7. Laman ini akhirnya ditinggalkan pada abad ke-8, dan bandar ini dilupakan orang sampai digali dari bawah pasir pada tahun 1881.


Berabad-abad berbaring di bawah pasir Sahara, membuat Timgad tetap sangat baik diawet. Di ujung barat dari Decumanus maximus masih berdiri sebuah triumphal arch setinggi 12-meter, yang disebut Gerbang Trajan, yang dibina daripada batu pasir, terdiri dari tiga gerbang diapit oleh ruang Korintus. Ada juga sebuah kuil yang bernama Kuil Capitolene, khusus untuk Jupiter yang kira-kira-dimensi yang sama seperti Pantheon di Rome. Sebuah citadel Bizantium besar berdiri di sebelah tenggara kota. Ada juga sebuah teater dengan 3,500 tempat duduk dalam keadaan baik, perpustakaan, sebuah basilica dan empat tempat pemandian umum.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Runtuhan Kota Rom di Afrika"

Post a Comment