Kapal Layar yang "Terdampar" Di Atas Bukit


Jika melihatnya dari kejauhan, ini mirip sebuah kapal layar yang bertengger di atas tebing di tepi pantai. Orang yang melihatnya pertama kali tentu berfikir bagaimana boleh kapal layar besar itu sampai melepak diatas tebing? Apakah dibawa gelombang besar tsunami? Atau adakah kapal itu memang dibina di tebing dan kemudian tak boleh diturunkan ke laut?

Bertengger tinggi di atas pantai di tebing pesisir di Jeongdongjin, bandar pelancongan Korea Selatan yang dikenal mempunyai pandangan yang terbaik dari matahari terbit, adalah Sun Cruise Resort & Yacht, sebuah resort darat bertema kapal layar pertama di dunia.

Hotel berbentuk kapal layar ini panjangnya 165 meter, tinggi 45 meter, dan berat 30,000 tan. Sun Cruise Resort mempunyai 211 bilik, baik kondominium maupun yang bergaya hotel, Restoran Korea dan Barat, sky lounge bergolek, sebuah kelab malam, karaoke, dan kolam renang air laut. Juga menawarkan six state-of-the-art function rooms untuk seminar dan bengkel.

Resort ini dirancang untuk memberikan pelancong nuansa realistik dari kapal layar tanpa takut mabuk laut. Speaker-speaker diatas kepala memainkan suara ombak pecah disekitar kapal dan bahkan suara-suara burung laut. Dibuka pada tahun 2002, dengan cepat menjadi salah satu tarikan paling popular di Korea Selatan.









Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kapal Layar yang "Terdampar" Di Atas Bukit"

Post a Comment