Microsoft Berambisi Pikat Pelanggan Apple dengan Windows 10


Microsoft mempunyai cita-cita besar untuk sistem operasi (OS) terbarunya, Windows 10. Giant software itu boleh, sekurang-kurangnya dalam dua hingga tiga tahun ke depan, akan ada 10 bilion PC yang menggunakan OS tersebut.

Microsoft pun menaruh harapan besar pada lini Surface, khususnya laptop Surface Book yang diperkenalkan pada Selasa, 6 Oktober 2015 lalu. Kendati demikian, VP of Windows and Devices Microsoft, Terry Myerson, menegaskan kehadiran laptop Surface bukan bertujuan untuk bersaing dengan para rakan kongsinya seperti Lenovo, HP, Dell dan Asus.

Justeru rakan-rakan kongsi itu nantinya juga akan memainkan peranan penting dalam menggalakkan penggunaan Windows 10. Microsoft, katanya, hanya ingin mempunyai perkakasan hebat sehingga nantinya orang-orang akan memilih Windows dan jika bernasib baik boleh membuat mereka beralih dari Apple.

"Saya fikir para pengguna seharusnya memilih Windows. Saya percaya kami membuat sebuah produk hebat," ungkap Myerson seperti yang dilaporkan oleh Business Insider, Minggu (11/10/2015).

Kerana itu, kehadiran Surface Book yang berasaskan Windows 10, bukan untuk bersaing dengan vendor komputer riba lain yang menjadi rakan kongsi Microsoft selama ini. Tujuannya adalah untuk bersaing dengan MacBook Pro besutan Apple.

Saat ini hanya ada 1 peratus pengguna Windows yang mempunyai laptop dengan harga di atas US $ 1,500, harga yang sama dengan versi lebih murah Surface Book. Maka dengan harga tersebut, kata Myerson, sudah jelas bahawa produk tersebut bukan untuk bersaing dengan rakan kongsi Microsoft.

"MacBook Pro adalah pesaing untuk Surface Book," ungkap Myerson.

Sebagai perbandingan, MacBook Pro versi 13 inci dijual dengan harga bermula dari US $ 1,299. Sedangkan versi 15 inci mulai dari harga US $ 1,999.

Myerson menambah, kehadiran seluruh lini produk Surface adalah untuk memastikan bahawa pelanggan yang mencari peranti Windows 10, boleh mencari sesuatu yang sesuai dengan mereka. Microsoft tidak mahu pelanggan yang menginginkan Windows 10, gagal membeli produk tersebut hanya kerana perkakasan yang ada tidak sesuai dengan keinginan mereka.

Walaupun telah mempunyai komputer riba Windows 10 arahannya, Microsoft tidak melupakan para rakan kongsinya. Misalnya saja seperti Asus yang baru mengumumkan laptop Windows 10 terbarunya, ROG 752. Myerson membantu Asus mempromosikan laptop tersebut, dengan mengatakan bahawa ROG 752 mempunyai prestasi dan kuasa pengkomputeran yang baik, bahkan melebihi Surface Book.

Kehadiran pelbagai produk dari para rakan kongsi Microsoft, kata Myerson, dapat memberikan lebih banyak pilihan bagi pelanggan. "Pilihan memang boleh memusingkan, tetapi pilihan itu juga boleh menjadi sebuah kekuatan," jelasnya.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Microsoft Berambisi Pikat Pelanggan Apple dengan Windows 10"

Post a Comment