Korban Tewas Bom Kembar Turki Jadi 86, Diyakini Terus Bertambah


Jumlah korban tewas akibat 2 letupan disyaki bom di dekat stesen kereta api di ibu negara Turki, Ankara, saat menjelang perhimpunan kumpulan Kurdi pada Sabtu pagi waktu tempatan, terus bertambah. Kini korban tewas menjadi 86. Sedangkan mangsa cedera tercatat 186 orang akibat serangan paling mematikan dalam sejarah moden di Turki.

Seperti diwartakan CNN, Sabtu (10/10/2015), letupan begitu kuat sehingga menggegarkan bangunan pejabat bertingkat tinggi di dekat lokasi tersebut. Korban tewas dijangka akan bertambah terus.

Pegawai Kementerian Dalam Negeri Turki menyatakan, para korban terutama terdiri daripada penunjuk perasaan yang berkumpul di luar stesen kereta api untuk menghadiri perhimpunan yang menuntut menamatkan konflik baru antara puak pemisah Kurdi, Parti Pekerja Kurdi (PKK), dengan tentera kerajaan.

Saat itu, tambahnya pejabat kementerian, kira-kira 14,000 orang berada di lokasi letupan. Dua pengebom bunuh diri diyakini telah menyebabkan letupan. Hal ini dikemukakan Perdana Menteri Turki Ahmet Davutoglu dalam tayangan televisyen nasional.

Serangan itu berlaku menjelang pilihan raya parlimen Turki yang dijadualkan pada 1 November mendatang. Kedua-dua letupan itu terjadi sesudah pukul 10.00, ketika orang ramai sudah mula terbentuk menjelang demonstrasi.

Sebuah video amatur memperlihatkan sekumpulan pemuda berpegangan tangan dan menyanyi sebelum terjadinya letupan.

Usai serangan 'bom kembar' di Ankara tersebut belum ada kumpulan yang mengaku bertanggung jawab.

Sementara, ahli Parlimen parti pembangkang Musa Cam melalui akaun Twitter-nya menyebarkan gambar bola besi, yang ia akui ditemui di lokasi letupan.

Bulent Tekdemir, yang berada berhampiran perarakan protes mengatakan kepada BBC bahawa polis menggunakan gas air mata, "segera sesudah bom meletup" dan "tak membenarkan ambulans lewat".

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Korban Tewas Bom Kembar Turki Jadi 86, Diyakini Terus Bertambah"

Post a Comment