Orkid Hitam


Orkid hitam adalah salah satu spesies orkid yang dilindungi di Indonesia kerana diancam kepupusan di habitat asalnya. Orkid hitam yang dalam bahasa latin disebut Coelogyne pandurata merupakan flora identiti (maskot) provinsi Kalimantan Timur.

Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Penduduk orkid hitam (Coelogyne pandurata) di habitat asli (liar) semakin langka dan mengalami penurunan yang agak drastik kerana mengecut luas hutan dan memburu untuk dijual kepada para pengumpul orkid. Orkid hitam (Coelogyne pandurata), sebagaimana namanya, mempunyai ciri khas pada bunganya yang mempunyai lidah (labellum) berwarna hitam. Orkid yang jarang berlaku ini dalam bahasa Inggeris disebut sebagai "Black Orchid". Sedangkan di Kalimantan Timur, Orkid Hitam yang jarang berlaku ini mempunyai nama tempatan "Kersik Luai". Walaupun Orkid hitam serupa dengan Kalimantan tetapi jenis orkid ini selain di hutan liar Kalimantan juga tumbuh liar di Sumatera, Semenanjung Malaya dan Mindanao, Pulau Luzon dan Pulau Samar Filipina.


Ciri-ciri Orkid Hitam. Jenis orkid ini dinamakan Orkid hitam lantaran mempunyai lidah (labellum) berwarna hitam dengan sedikit garis-garis berwarna hijau dan berbulu. Jumlah bunga dalam tiap tandan antara 1 hingga 14 kuntum atau lebih. Garis tengah tiap bunga kira-kira 10 cm. Daun kelopak berbentuk lanset, melancip, berwarna hijau muda, panjang 5 - 6 cm, lebar 2 -3 cm. Daun mahkota berbentuk lanset melancip berwarna hijau muda bibir menyerupai biola, tengah-tengahnya terdapat 1 alur, hujungnya mengeriting, berwarna hitam kelam atau coklat tua. Daun Orkid hitam berbentuk bujur berwarna hijau dengan panjang berkisar antara 40 - 50 cm dan lebar antara 2 -10 cm. Sedangkan buah Orkid hitam berbentuk jorong dengan panjang kira-kira 7 cm dan lebar antara 2 - 3 cm. Dari keseluruhan faedah tidak banyak yang menjadi buah.


Ciri khas orkid hitam lain yang membezakan dengan jenis orkid lain adalah mengeluarkan bau semerbak. Biasanya tanaman itu mekar pada Mac hingga Jun. Orkid hitam sebagaimana orkid pada umumnya, tumbuh menumpang pada tumbuhan lain (epifit). Biasanya orkid yang jarang berlaku ini melekat pada pokok tua yang hidup di kawasan pantai atau paya.


Orkid hitam (Coelogyne pandurata) tumbuh di tempat teduh. Umumnya jenis orkid yang menjadi fauna identiti Kalimantan Timur ini tumbuh di dataran rendah pada pohon-pohon tua, di dekat pantai atau di daerah rawa dataran rendah yang cukup panas dan berhampiran sungai-sungai di hutan basah. Tanaman yang epifit (hidup menumpang di tumbuhan lain) ini berkembang biak dengan dengan biji. Namun Orkid hitam juga dapat dikembangbiakkan dengan cara memisahkan umbi semunya. Orkid Hitam Liar yang Makin Kelam. Populasi orkid hitam (Coelogyne pandurata) di habitat yang liar semakin hari semakin jarang berlaku. Walaupun menurut PP Nomor 7 Tahun 1999 orkid ini dilindungi dan dilarang diniagakan bebas (kecuali hasil pembiakan), namun perburuan yang dilakukan untuk mengambil dan menjual jenis orkid ini ke pengumpul orkid tidak kunjung reda. Selain itu, mulai beralihnya fungsi hutan untuk perladangan dan penempatan serta terjadinya kebakaran hutan yang terjadi tiap tahun semakin membuat penduduk Orkid hitam di alam liar semakin terancam kepupusan.


Mungkin para pencinta dan pengumpul orkid sebelum membeli Orkid hitam musti teliti, sama ada orkid hitam yang dibeli itu hasil penangkaran atau hasil perburuan dari alam liar. Walaupun banyak pencinta orkid yang mengoleksi Orkid hitam, tetapi kepupusan spesies ini di alam bebas tetap merupakan kerugian yang besar bagi biodeversiti Indonesia. Jangan sampai para pecinta orkid justru menjadi penyebab utama kepupusan Orkid hitam di alam liar.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Orkid Hitam"

Post a Comment