Inilah Video Bukti Kepintaran Burung Gagak


Burung gagak memang sudah dikenal mempunyai kecerdasan, dan dalam sebuah uji kecerdasan, burung ini dengan mengejutkan mampu menyelesaikannya dengan sempurna.

Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, James Bond memang dikenali kerana kemampuannya untuk berbuat yang terbaik di situasi yang buruk, tapi burung gagak yang diberi nama 007 juga telah terbukti dapat mencari pemecahan / penyelesaian dari sebuah masalah. Ya, burung gagak memang burung paling bijak dari semua burung.

Gagak 007 memang telah menyelesaikan salah satu ujian untuk haiwan yang paling kompleks yang pernah dibuat. Dan hebatnya, 007 melakukannya dalam masa kurang daripada tiga minit.

Gagak liar ini memang belajar untuk menggunakan alat peraga individu selama tiga bulan masa penangkarannya, selepas itu dia diberi suatu cabaran, yaitu berupa daging makanan yang tidak boleh langsung dia turun dengan paruhnya. Dia harus melakukan secara berturut-turut dengan menggunakan stick (kayu kecil) untuk menyelesaikan cabaran ini, dan mendapatkan daging makanannya.

Percubaan, yang direka oleh Dr Alex Taylor, Pensyarah Psikologi Evolusioner di University of Auckland, New Zealand ini, di tayangkan di BBC dalam acara Inside the Animal Mind - Problem Solvers.

Dan Gagak James Bond 007 menyelesaikan puzzle lapan tahap ini dalam masa kira-kira dua setengah minit.


Awalnya 007 terlihat melihat-lihat keadaan, dan segera dia menuju ke tahap pertama. Pertama gagak ini menarik tali yang dipasang di cawangan tempat ia bertengger untuk mencapai tongkat pendek menggantung pada tali. Gagak mengambil tongkat pendek dengan paruhnya dan tahap pertama selesai.

007 kemudian segera berjalan ke bekas yang sempit di mana daging terletak dan cuba untuk menggunakan tongkat untuk meraihnya - tapi gagal kerana tongkat itu terlalu pendek.

Burung ini terus membawa tongkat dan berjalan menuju tempat pertama daripada tiga tempat yang ada, yang masing-masing berisi batu di balik jeruji kayu, yang tidak terjangkau dengan separuh.

007 kemudian menggunakan kayu pendek itu untuk mengheret batu dari tempat pertama dan selepas berpatutan dengan paruhnya, ia mengambilnya, begitu juga dia lakukan pada tempat kedua. Tetapi kemudian ia kelihatan bingung apa yang harus dilakukan dengan dua batu itu.

Namun, tak lama kemudian 007 telah mengetahui bahawa batu-batu itu boleh digunakan untuk mengambil sebuah tongkat yang lebih panjang dari tongkatnya sekarang, dan ia mencuba dengan membawa sebuah batu lalu dia masukkan kedalam bekas perspex yang dibawahnya terdapat tongkat panjang. Ya, ia langsung memahami bahawa diperlukan tiga buah batu untuk mengambil tongkat panjang, sehingga dia langsung menuju ke tempat ketiga mengambil batu yang ketiga.

Setelah dia memasukkan ketiga batu ke wadah perspex, berat ketiga batu itu mendorong petak, yang membolehkan burung gagak untuk mengambil tongkat panjang dengan paruhnya.

Berbekal tongkat panjang, burung gagak akan menggunakannya untuk mengambil daging yang terletak pada tempat yang sempit. Dan selesailah cabaran tersebut!

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Inilah Video Bukti Kepintaran Burung Gagak"

Post a Comment