Kopi Turunkan Risiko Pikun?


Mereka yang ketagih kopi pasti senang dengan maklumat ini. Kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat menunjukkan, kopi boleh mengurangkan risiko kepikunan. Kajian yang disiarkan melalui Journal of Neuroinflammation ini dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah akan penyakit alzheimer.

Penghalang vital antara otak dan bekalan darah utama pada kelinci dengan diet kaya lemak dilindungi, terutama pada kelinci yang diberi makanan tambahan kafein. Dalam percubaan, para penyelidik dari University of North Dakota, Amerika Syarikat, hanya memberi secangkir kopi pada kelinci setiap hari. Ini merupakan bukti terbaik dari manfaat kopi.

Penghalang darah otak merupakan penapis yang melindungi sistem saraf pusat dari bahan kimia, yang berpotensi membahayakan, beredar di aliran darah. Kajian lain menunjukkan, kadar tinggi daripada kolesterol darah boleh membuat penghalang ini "bocor". Hal ini membuat otak terdedah kepada kerosakan.

Selepas 12 minggu diberi diet tinggi kolesterol, penyekat darah otak pada kelinci yang diberi kafein jauh lebih utuh berbanding yang tanpa kafein. "Kafein muncul untuk menghalang beberapa kesan perosak dari kolesterol yang membuat penyekat darah otak bocor," ujar Dr. Jonathan Geiger, pemimpin kajian ini, seperti dikutip BBC. Sebagai catatan, kolesterol tinggi merupakan faktor risiko penyakit alzheimer.

Kafein merupakan ubat yang mempunyai keupayaan untuk menstabilkan penyekat darah otak. Hal ini boleh menjadi bahagian penting dalam terapi untuk melegakan gangguan neurologi. Namun, para penyelidik menyatakan perlunya penyelidikan lebih lanjut tentang kesan kafein pada manusia.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kopi Turunkan Risiko Pikun?"

Post a Comment